måndag 9 april 2012

drömmar om grekland

 
Blir det mer grekiskt än så här? Jag tror inte det.



Kanske är det den kalla våren?

Eller så är det bara min vanliga medelhavslängtan som börjar vakna igen, för gud vad jag längtar till Grekland just nu! Vi bodde i Athen ett år, älsklingen och jag, innan vi gifte oss och fick vår första trollunge. Älsklingen försörjde oss och jag studerade konst och grekisk mytologi (Väldigt intressant faktiskt! Jag kan ge en hyfsad guidad tur på Akropolis om någon är sugen ;)). Och så ofta vi hade tid åkte vi ut till öarna. Älskar de grekiska öarna, särskilt de små, utan några stora hotell på. Det klara vattnet, de steniga stränderna, luncherna i en skuggig gränd vid ett vingligt bord, den lugna lunken och människorna. Skulle gärna ta med barnen en sommar till någon liten halvt glömd ö och uppleva det grekiska. Den här sommaren har vi inte råd, tyvärr, då alla besparingar har gått till renoveringarna av huset. Men kanske nästa... Tur att det är gratis att drömma.

Hittade de här bilderna hos Apollo och jag skulle gärna hyra den här lilla lägenheten på ön Chalki. 300 invånare och inga hotell. Lägenhet hyr man av de bofasta och inga svenska reseledare finns på ön. Bara en liten hamn, några tavernor, fiskebåtar och små badvikar. Argh, får nog köpa mig en trisslott idag och hoppas att någon av de grekiska gudarna kan skicka lite tur åt mitt håll...

Drömmar och kramar.

  

 
En iskaffe på balkongen med utsikt över bukten.

 

 
En lägenhet i två våningar på Chalki, med citroner utanför porten. Hjärtat hoppar ju över ett par slag.

 

 
Den lilla hamnen. Dessa härliga grekiska öar!

 

 
Och vattnet! Ni som har seglat i den grekiska övärlden vet vad jag menar. Inget går upp mot vattnet här.




3 kommentarer:

  1. Håller med dig, såååå underbart!!! KRAM

    SvaraRadera
  2. Vilket paradis. Vi sitter och planerar att åka utomlands med barnen för första gången. Detta gav blodad tand och värt att kolla upp.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Som sagt, åka till Grekland och tina upp, det vore nåt det :-)

    Köp en trisslott, man vet ju aldrig.

    Ha en fin tisdag

    SvaraRadera