måndag 5 mars 2012

när det är insidan som räknas

 
Grå på utsidan, svart på insidan.



Ännu ett projekt är färdigt.

En gammal pianopall som har hängt med i massor av år. Två strykningar med ljusgrå linoljefärg och sitsen omklädd i grovt linnetyg. Har tänkt ha den som extra sittplats i vardagsrummet. Lätt att dra fram när många kommer på fika. Den gör liksom inte så mycket väsen av sig, så jag tänkte att den kunde få finnas där nära till hands.

Bara för lust målade jag insidan svart och klädde även insidan av locket med linnetyget. Det som inte syns, men som ger den där lilla extra känslan av att någon har brytt sig, när man öppnar locket. Tog inte många minuter extra, men gör ju hela skillnaden :)

Hoppas att er måndag är fin! Kram och see you soon.


  

6 kommentarer:

  1. snygg!!! Kinaskåpet är underbart!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint. Nu har jag också inhandlat mina första linoljefärgburkar så nu ska det målas!! Vad har du för erfarenhet av att måla med linoljrfärg på gammal masonit? Gips? Stor kram och tack för all inspiration

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena, jag är ju ingen expert men enligt min erfarenhet fäster linoljefärg på det mesta. Vi har målat putsade tak, murade skorstenar, fönster, snickerier, dörrar, möbler och beslag såsom gångjärn och liknande. Allt funkar lika bra. Just nu har jag dessutom upptäckt att det är den bästa tiden för målning, åtminstone inomhus. Det som krävde en veckas torktid i augusti torkar nu på en-två dagar, pga den låga luftfuktigheten just nu :) Måla tunt! Och tänk på att lägga trasorna i en plastpåse med lite vatten innan du slänger dem, de kan självantända.

      Radera
  3. Så fin pall och fina målade skåp (vilket kinaskåp)!. Kommer fortsätta att kolla in denna bloggen och ert vackra hem :) Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Har precis upptäckt din blogg! Måste bara säga att ert hem är sååå otroligt fint! ÄLSKAR ert kök!

    SvaraRadera
  5. Det är det där lilla extra man gör som får en att känna sig "mer" nöjd. Härligt! Så händig du är.

    SvaraRadera