söndag 19 februari 2012

kronan på verket

 
Äntligen på plats!



Nu pryder den sin plats!

Efter två dagars eländigt putsande glänser nu äntligen kristallkronan lagom mycket. Lite patina vill jag ju ha kvar, men nu gnistrar prismorna igen och mässingen är i alla fall inte svart längre. Och den pryder verkligen sin plats i vardagsrummet! Jag köpte den för flera år sedan på auktion med tanken att den skulle hamna här någon gång. Nu med nyrenoverade och nymålade tak och ett rum som har fått tillbaka sin ursprungliga takhöjd om tre meter så passar den så bra.

Tak och väggar i vardagsrummet är färdigmålade så idag ska jag ge mig i kast med alla lister som ska målas grå med linoljefärg. En lagom meditativ syssla och betydligt roligare än att putsa mässing :)

Kram och ha en fin dag!

  

 
Som ett smycke i taket, och passar så bra i villa Någorlunda.

 

 
Och för att vara ärliga... så här ser det egentligen ut i vardagsrummet...


 

5 kommentarer:

  1. Den pryder verkligen sin plats. Så vackert att man nästan slutar andas en stund! Känns inte som nu, men bilden nederst visar ju detta nu. Tre meter i takhöjd, lyckliga ni!
    Fortsatt trevlig dag!

    SvaraRadera
  2. Vacker! Och tack för att du visar lite vardagsrealism:)

    SvaraRadera
  3. underbart m högt i tak! jättefin krona!
    tycker att det är så fint med de olika prismorna. är lite less på den gustavianska stilen på kronorna...som är så vanlig.
    kram

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där. Jögga brukar alltid säga till mig: "Varför visar du inte bilder på renoveringen som är äkta. Brötet, penslarna, spånet, dammet...."
    Kram

    SvaraRadera