torsdag 22 december 2011

hallen före och efter


Ni kanske trodde att jag överdrev lite när jag sa att villa N hade en präktig 70-talskostym när hon blev vår.
Snygga tapeter eller hur? Och den så den praktiskt smutsbruna heltäckningsmattan i hallen, som vi av någon
outgrundlig anledning täcker med papp här när vi ska måla. Skulle vi spara den eller hur tänkte vi?



Vi älskar ju före-och-efter, eller hur?

Och jag hittade några underbara före-bilder på hallen, som jag måste få visa er. Hela huset såg faktiskt ut så här och man måste nog vara en smula galen för att köpa sådant hus. Och lite passionerad. Och fullkomligt orädd för hårt arbete. Ja, så är det nog.

Vi har ju renoverat vår villa Någorlunda (ni kanske börjar förstå var namnet kommer ifrån nu...) i många år, långt innan jag startade bloggen, och mycket har hänt på vägen. 

Jag tänkte att jag skulle ta er med på en liten nostaligtripp i renoverandets underbara värld, vad tycker ni om det? Har grävt fram en massa kort på hur det såg ut från början och hur det gick till på vägen. Först ut blir hallen, och jag börjar i morgon. Man kanske kan tycke att det ser ut att vara en lång resa mellan sjuttiotalet och den nyrenoverade sekelskiftsversionen på bilderna här. Men det är faktiskt en ännu längre resa än man kan tro. Och en lång omväg via ett nästan utbombat hus. Men mer om det i morgon, alltså. Nu åter till före-och-efter.

Det är roligt att påminna sig hur illa det faktiskt var en gång. Och klappa sig lite på axeln för att vi varit så ruskigt duktiga :) Mycket vit färg har det hur som helst gått åt.

Ha en fin dan före dan före dopparedan, så hörs vi mer imorgon. Kram.



 
Ljus och rymd var inte stort på sjuttiotalet... Det var faktiskt värre än det ser ut, bilderna förskönar lite.
Tänk er en fyrtio år gammal heltäckningsmatta i hallen...



 
Älsklingen redo att börja måla över blommor! Vi var faktiskt tvungna att måla allt vitt innan vi ens kunde börja tänka. Det gick inte att se hur hallen såg ut med alla dessa blommor och vi kunde inte börja göra några planer innan de var borta.



5 kommentarer:

  1. men herreguuuud! vilken tapet! och vilken skillnad! jisses.

    SvaraRadera
  2. 70 talet är inger för mig men ditt nya hus älskar jag toppenfint arbete ni gör!

    Kram Marina

    SvaraRadera
  3. Men vilken skillnad!!! Superfint. Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Oj jisses, haha! Ja den tapeten var inte att leka med.... Nostalgitripp, ja tack!

    SvaraRadera
  5. Hej! Hallen blev jättefin! Vi håller oxå på att renovera ett gammalt hus som "förstördes" på 70-talet: http://tillbakatill20talet.blogspot.dk/. En av de sista projekten vi har kvar är just inbyggnaden av trappan och ni har gjort det riktigt bra med inbyggnaden och räcket ovanför. Man skulle inte kunna be om att ni lägger ut en bild just på detta? Det är lite ljust på bilden just nu för att kunna se övergången från pärlspont till räcket. MVH
    Thomas

    SvaraRadera